REGULAMIN ZAWODÓW MODELI MAKIET SZYBOWCÓW ZDALNIE STEROWANYCH
I. DEFINICJA MODELU
Model prawdziwego szybowca zbudowany w skali od 1:5 do 1:2, (rozpiętoć min 3 m) sterowany radiem. Dopuszcza się odstępstwa od oryginału, które nie zmieniajš ogólnej sylwetki szybowca. Komisja sędziowska do zawodów dopuszcza modele po przeprowadzeniu oceny kwalifikacyjnej. Ocena wykonana jest z odległoci 5 m na podstawie zdjęcia lub rysunku oryginału przedstawionego przez zawodnika. Komisja może odstšpić od wymogu przedstawienia zdjęcia lub rysunku w przypadku gdy model jest kopiš ogólnie znanego typu szybowca. Szybowce z zamontowanym silnikiem mogš być dopuszczone do startu po wczeniejszym zdemontowaniu migła.
Zawody rozgrywane sš w dwóch
kategoriach:
1. Kategoria
"Standard"
2.Kategoria
"Retro" (modele z elementami miękkiego pokrycia skrzydeł)
II. TEREN ZAWODÓW
Teren płaski.
III. SPOSÓB ROZEGRANIA KONKURENCJI
1. W konkurencji
punktowane sš dwa parametry lotu:
- Celnoć lšdowania
- Czas lotu
2. Starty odbywajš się na holu za modelem samolotu (szybowiec
musi posiadać wyczep).
3. Loty wykonywane sš według
ustalonej kolejnoci, która ulega zmianie w następnych kolejkach..
4.Zawodnik musi osobicie pilotować model od momentu startu do lšdowania i w trakcie lotu nie może korzystać z usług pomocnika.
5. Ze względów bezpieczeństwa na miejscu startu równoczenie nie może być więcej niż 4 zawodników. Na pasie w chwili startu ma prawo przebywać sędzia, zawodnik, pilot holujšcy i w razie potrzeby obsługa techniczna. W powietrzu równoczenie nie powinno być więcej niż 4 szybowce.
6. Każdemu zawodnikowi przysługuje 3 minutowy czas przygotowawczy po którym następuje start.
7. Maksymalny czas lotu, wynosi 10 minut.
Za każdš sekundę lotu powyżej 10
min (600 s) odejmowany jest jeden punkt.
8. Czas lotu modelu jest mierzony od chwili
wyczepienia do chwili zatrzymania po wykonaniu lšdowania.
9. Modele szybowców wyczepiane sš na wysokoci 250 m. Model samolotu, holujšcego(holownik) musi posiadać urzšdzenie umożliwiajšce pilotowi okrelenie wysokoci lotu
10. Aby lot był zaliczony lšdowanie musi być wykonane w okrelonym obszarze ustalonym przez organizatora.
11. Sędzia chronometrażysta kontroluje przebieg lotu modelu od momentu startu, i informuje zawodnika o czasie lotu oraz o zagrożeniach ze strony innych modeli, które mogš pojawić się w czasie lotu. Sędzia chronometrażysta może również w wyjštkowej sytuacji zezwolić zawodnikowi na lšdowanie obok pasa lšdowań. Szczególnie dotyczy sytuacji gdy do lšdowania podchodzi równoczenie kilka szybowców.
12. Celnoć lšdowania mierzona jest podczas każdego lšdowania
13. Iloć kolejek lotów ustalona jest przed rozpoczęciem zawodów w zależnoci od iloci zawodników i warunków meteorologicznych.
14. Ocena celnoci lšdowania polega na pomiarze odległoci od dziobu modelu do linii centralnej po zatrzymaniu się modelu. Lšdowania odbywajš się na specjalnie wyznaczonym pasie. Aby lšdowanie było punktowane model musi przyziemić na wyznaczonym pasie lub na jego przedłużeniu. Pomiaru dokonuje się z dokładnociš do 2 m. Linie pomiarowe umieszczone sš w poprzek pasa do 24 m przed i za liniš centralnš. Za lšdowanie w pasie centralnym o szerokoci 4 m zawodnik otrzymuje 120 punktów. Za każde następne 2 m odejmowane jest po 10 punktów.
15. Przebieg lšdowania powinien być zbliżony do lšdowań prawdziwych szybowców. Jeli model wyposażony jest w chowane podwozie to lšdowanie musi odbyć się z wypuszczonym kółkiem. Tylko w przypadku awarii podwozia sędzia może przyznać punkty za lšdowanie ale zawodnik musi udowodnić awarię. Podejcie do lšdowania musi być wykonane po linii prostej nie krótszej niż 100 m od centralnej linii pomiaru celnoci lšdowania z kierunku ustalonego przez sędziego głównego. Nie dopuszczalne jest tzw. dziobowanie. Za lšdowanie po gwałtownym przyziemieniu lub obróceniu szybowca, po zatrzymaniu, od osi lšdowiska powyżej 90stopni punkty za lšdowanie nie zostanš przyznane.
16. Zawodnik może zabrać model z pasa po otrzymaniu zgody od głównego sędziego, który dokonuje pomiaru celnoci i zalicza lšdowanie.
17. W przypadku wyników ex aequo uniemożliwiajšcych wyłonienie zwycięzcy sędzia główny
zarzšdza lot dogrywkowy wg zasad ustalonych przed rozpoczęciem dogrywki.
18. Zawodnik może powtórzyć lot tylko w sytuacji
kiedy został zmuszony do wyczepienia modelu przed osišgnięciem wysokoci 250m w
wyniku awarii samolotu holujšcego lub
błędu popełnionego przez pilota holownika.
19. Ze względów bezpieczeństwa pilot samolotu holujšcego
ma obowišzek wyczepić szybowiec w każdej chwili jeli uzna, że pilot szybowca
nie panuje nad jego lotem. W takiej sytuacji zawodnikowi nie przysługuje prawo
do powtórzenia lotu.
20. Komisja sędziowska ma obowišzek przeprowadzenia wyrywkowej kontroli wagi i minimalnej rozpiętoci skrzydeł modeli (3 m). W sytuacji gdy komisja stwierdzi, że model nie spełnia wymagań regulaminu zawodnik zostanie zdyskwalifikowany.
21. Podczas rozgrywania zawodów kontrolę nad ruchem w powietrzu powinien sprawować kierownik lotów wyposażony w sprzęt nagłaniajšcy umożliwiajšcy podawanie komunikatów. W przypadku zagrożenia kierownik lotów może przerwać rozgrywanie zawodów.
22. Każdy zawodnik ponosi osobistš
odpowiedzialnoć za wykonywane loty i zobowišzany jest do posiadania
ubezpieczenia OC z tytułu wykonywania lotów modelami.
23. wszystkie kwestie nie objęte niniejszym regulaminem
rozstrzyga sędzia główny.